Trasa wyprowadzi ruch samochodów z centrum Wadowic, rozpoczynając się na rondzie gen. Leopolda Okulickiego – skrzyżowaniu dróg krajowych DK28 i DK52 i przebiegnie wzdłuż rzeki Skawy, aż do ul. Zegadłowicza, gdzie powstanie nowe rondo umożliwiające w przyszłości zjazd na Beskidzką Drogę Integracyjną (S52).
Projekt zakłada:
- przebudowę dwóch istniejących rond, Okulickiego i Błonie do formy rond turbinowych,
- budowę nowego ronda na DK28,
- odcinek dwupasmowy do ronda Błonie oraz nowy fragment trasy z jednym pasem ruchu w każdą stronę,
- budowę mostu nad potokiem Dąbrówka,
- kładkę pieszo-rowerową połączoną ze ścieżką rowerową i dojazdem do szlaku VeloSkawa.
Część obwodnicy będzie przebiegać w śladzie istniejącej drogi, z dwoma pasami w każdym kierunku. Nowy odcinek wzdłuż Skawy otrzyma po jednym pasie w każdą stronę o szerokości 3,5 metra.
Dziś kierowcy jadący DK28 w stronę Beskidów muszą wjeżdżać do centrum Wadowic, co powoduje korki i utrudnienia. Nowa obwodnica pozwoli ominąć m.in. ulice Lwowską, Putka i Zegadłowicza, skracając trasę przejazdu o około 500 metrów. Co ważne, po uruchomieniu drogi ekspresowej S52 kierowcy płynnie zyskają dostęp do dodatkowego połączenia drogowego.
Obwodnica Wadowic jest jedną z siedmiu inwestycji realizowanych w Małopolsce w ramach programu rządowego. Oprócz niej powstaną obwodnice Chrzanowa i Trzebini, Makowa Podhalańskiego, Limanowej, Piwnicznej-Zdroju, Nowego Targu oraz Tarnowa.
Wszystkie te inwestycje mają na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centra miejscowości, poprawę bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie atrakcyjności gospodarczej regionu.
GDDKiA planuje w najbliższych miesiącach ogłosić przetarg na budowę tej trasy. Jeśli procedury administracyjne przebiegną sprawnie, pierwsze maszyny mogą pojawić się na placu budowy już za kilkanaście miesięcy.
Źródło: GDDKiA