Kaski obowiązkowe dla dzieci do 16 lat
Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie obowiązku noszenia kasków ochronnych przez osoby poniżej 16. roku życia korzystające z rowerów, rowerów z napędem, hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego. Kask ma być także obowiązkowy dla przewożonych dzieci w wieku do 7 lat – z pewnymi wyjątkami dotyczącymi fabrycznie wyposażonych fotelików i pasów bezpieczeństwa.
Jak podkreśla minister Dariusz Klimczak, zmiany są odpowiedzią na rosnącą liczbę młodych użytkowników urządzeń elektrycznych w przestrzeni publicznej. – Rozwojowi mobilności musi towarzyszyć prawo nadążające za rzeczywistością – wskazał minister, podkreślając, że urazy głowy należą do najczęstszych wśród użytkowników hulajnóg elektrycznych.
Hulajnoga dopiero od 13. roku życia
Projekt nowelizacji zakłada również podwyższenie minimalnego wieku kierowania hulajnogą elektryczną z obecnych 10 do 13 lat. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników i uporządkować zasady korzystania z urządzeń transportu osobistego.
Prawo jazdy od 17 lat – ale pod opieką
Zmiana, która wzbudza największe emocje, dotyczy obniżenia wieku uprawniającego do kierowania samochodem osobowym. Prawo jazdy kategorii B będzie mogła uzyskać osoba, która ukończyła 17 lat, jednak do osiągnięcia pełnoletności będzie musiała jeździć wyłącznie pod opieką doświadczonego kierowcy. Opiekun musi mieć minimum 25 lat i co najmniej 5-letnią praktykę za kierownicą.
Prawo jazdy 17-latka będzie ważne wyłącznie na terenie Polski.
Okres próbny dla wszystkich nowych kierowców
Wszyscy świeżo upieczeni kierowcy zostaną objęci okresem próbnym:
W tym czasie obowiązywać będzie m.in. absolutny zakaz prowadzenia po alkoholu (0,0 promila) oraz limity punktów karnych. Dwa wykroczenia drogowe wydłużą okres próbny o kolejne dwa lata.
Wyższe kary za przekroczenia prędkości
Największe zmiany dotyczą kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h – nie tylko w obszarze zabudowanym, ale również na drogach jednojezdniowych poza miastem. W takim przypadku policja będzie zatrzymywać prawo jazdy. Za jazdę mimo zatrzymanego dokumentu przewidziano jeszcze poważniejszą sankcję: cofnięcie uprawnień. Dodatkowo ograniczona zostanie możliwość redukowania punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia – m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle.
Szybciej ciągnikami rolniczymi
W odpowiedzi na postulaty rolników zwiększono dopuszczalną prędkość ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h. Resort argumentuje, że współczesne maszyny są bezpieczniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie.
Zmiany dla kierowców zawodowych
Ustawa przewiduje obniżenie wieku kierowców wykonujących krajowe przewozy osób. 18-latek będzie mógł prowadzić autobus na liniach regularnych do 50 km długości. Ma to pomóc w walce z niedoborem kierowców zawodowych.
Buspasy dla służb i aut elektrycznych
Z buspasów będą mogły korzystać zespoły ratownictwa medycznego nawet bez sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Przedłużono również możliwość jazdy buspasami dla pojazdów elektrycznych i z napędem wodorowym – do końca 2027 roku.
Egzaminy na ciężarówki także poza miastami
Nowelizacja umożliwia przeprowadzanie egzaminów praktycznych na kategorie C, C+E oraz T na placach manewrowych poza terenem miast. Ma to zmniejszyć obciążenie ruchu miejskiego i zwiększyć realizm egzaminów dla kierowców ciężkich pojazdów.
Przygotowane zmiany obejmują szerokie spektrum uczestników ruchu drogowego i jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury mają stanowić odpowiedź na współczesne wyzwania związane z bezpieczeństwem, mobilnością i potrzebami rynku pracy. Teraz projekt trafi pod obrady parlamentu.
Źródło: MI