

W ostatnim czasie w naszym regionie popularne było oszustwo na pracownika ZUS i policjanta. Przestępca dzwonił do ofiary i podawał się za pracownika Zakładu. Tak zdobywał jej adres i poznawał sytuację materialną. Potem udając policjanta namawiał do przekazania pieniędzy, aby ująć sprawcę na „gorącym uczynku”. W ten sposób oszukani zostali starsza kobieta z Krakowa i małżeństwo seniorów z powiatu suskiego.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje do wszystkich klientów, a w szczególności do osób starszych, o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych. Informacje przekazywane w ten sposób mogą zostać wykorzystane na ich niekorzyść. Przy tej okazji warto przypomnieć, że ZUS nigdy:
- nie prosi o podanie danych wrażliwych w czasie rozmowy telefonicznej,
- nie prosi o podanie danych osobowych mailem, SMS lub przez komunikatory internetowe,
- nie wysyła linków do logowania ani do weryfikacji danych w wiadomościach tekstowych.
Wystarczy chwila nieuwagi, by dać się zmanipulować przestępcom. Dlatego podczas organizowanych w całym kraju spotkań w ramach Dni Seniora 2025 Zakład Ubezpieczeń Społecznych wspólnie z partnerami przekazuje wiedzę o tym, jak zabezpieczyć się przed wyłudzeniami.
Więcej informacji o bezpieczeństwie w życiu codziennym i w internecie, a także finansowym i zdrowotnym można znaleźć w najnowszym wydaniu „ZUS dla Seniora”:
Jedną z instytucji, która od wielu lat współpracuje z ZUS, jest Polska Policja. W podkaście „ZUS na głos” na kanale „Elektroniczny ZUS” w serwisie YouTube można obejrzeć rozmowę z podinsp. Jackiem Rybickim z Biura Prewencji Komendy Głównej Policji. Ekspert zauważa między innymi, że przestępcy, którzy korzystają z oszustwa „na legendę”, nie celują już tylko w seniorów - wzrósł odsetek osób młodszych.
Cała rozmowa:
A co jeszcze ZUS przygotował z okazji Dni Seniora 2025? Można sprawdzić na zus.pl: