Z OSTATNIEJ CHWILI
Obowiązkowe kaski dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia – decyzja Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego / Tajemnicza podróż przez mroczne korytarze i legendy Suchej Beskidzkiej / Blisko 30 mln zł na rozwój zielonej i niebieskiej infrastruktury w miastach / Trwa remont sali gimnastycznej w Szkole Podstawowej w Toporzysku / Burza medialna po ułaskawieniu Roberta Bąkiewicza przez prezydenta Dudę / Bezpieczne Wakacje 2025 – piknik profilaktyczny w Jordanowie / Ogłoszenie o naborze na wolne stanowisko urzędnicze Referenta ds. Geodezji
Dodano dnia 12.06.2025, 10:04
Strefa Czystego Transportu w Krakowie od stycznia 2026. Radni zdecydowali.
Rada Miasta Krakowa przyjęła uchwałę wprowadzającą od 1 stycznia 2026 roku Strefę Czystego Transportu w Krakowie, obejmującą mniej więcej połowę powierzchni miasta. Zdaniem Prezydenta Krakowa, to jedno z kluczowych, kolejnych działań, które ma na celu poprawę jakości powietrza i warunków życia w stolicy Małopolski.

Nowa strefa to mniej więcej obszar wewnątrz IV obwodnicy. Minimalne wymogi techniczne dla pojazdów to:

Samochody osobowe i dostawcze do 3,5 tony

- benzyna: norma Euro 4 lub nowsza (rocznik od 2005 włącznie)
- diesel: norma Euro 6 lub nowsza (rocznik 2014 włącznie)

Pojazdy powyżej 3,5 ton (np. ciężarowe i autobusy)

- benzyna: norma Euro 4 lub nowsza (rocznik od 2005 włącznie)
- diesel: norma Euro 6 lub nowsza (rocznik 2012 włącznie)



Bezterminowe zwolnienia, zgodnie z zapowiedzią prezydenta Aleksandra Miszalskiego, będą  przysługiwać wszystkim mieszkańcom Krakowa – właścicielom, współwłaścicielom i użytkownikom długoterminowym (leasing, najem, służbowe auta), pod warunkiem wcześniejszej rejestracji pojazdu w systemie ZTP.

Zwolnienie dotyczy samochodów nabytych przed wejściem uchwały (które nastąpi jeszcze w czerwcu), bez względu na standard ich emisji. Rejestracji najlepiej będzie dokonać przez internet, w tworzonym systemie do zarządzania SCT, lub w wyznaczonych punktach w mieście. Zwolnienie będzie przyznane po weryfikacji dokumentów i statusu właściciela.

Z zakazu wjazdu do SCT dodatkowo zwolnione będą również:

  • - pojazdy zgłoszone przez osoby legitymujące się kartą parkingową dla osób z niepełnosprawnościami,
  • - pojazdy dowożące pacjentów do placówek medycznych znajdujących się w strefie, pod warunkiem wcześniejszego zgłoszenia pojazdu i placówki,
  • - pojazdy specjalne (np. maszyny budowlane, pojazdy techniczne, kampery, maszyny rolnicze), ponieważ ich obecność na drogach jest incydentalna i nie wpływa istotnie na jakość powietrza,
  • - pojazdy zabytkowe, gdyż wykorzystywane sporadycznie, często w ramach wydarzeń kulturalnych.

Pojazdy niespełniające norm, nienależące do mieszkańców, nadal będą mogły wjeżdżać do Krakowa przez trzy lata, ale po uiszczeniu opłaty.

Od 1 stycznia 2026 r. do 31 grudnia 2028 r. będzie obowiązywać opłata godzinowa - 2,50 zł/h. Przez dwa lata przewiduje się też dzienną opłatę: 5 zł za dobę w roku 2026 oraz 15 zł za dobę w roku 2027. Będzie też wprowadzony rosnący abonament miesięczny: 100 zł (w roku 2026), 250 zł (w roku 2027), 500 zł (w roku 2028).

Wszystkie pojazdy zarejestrowane poza granicami Polski (w tym w UE) – muszą zostać zgłoszone przed pierwszym wjazdem.

Prezydent miasta Krakowa informuje, że Strefa Czystego Transportu nie obejmie mieszkańców.

"Nowy projekt SCT zgodnie z postulatami mieszkańców został zliberalizowany. Zaproponowane rozwiązanie wpłyną korzystnie na jakość krakowskiego powietrza i pozwolą na trwałe zmniejszenie szkodliwych tlenków azotu. Jednocześnie Strefa Czystego Transportu pozwoli na zmniejsze ruchu samochodowego w mieście, wpływając na zmniejszenie korków i zwiększenie dostępnych miejsc parkingowych poprzez ograniczenie wjazdu aut spoza Krakowa.

Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2026 roku. Uwzględniając postulaty mieszkańców złagodziliśmy wymagania techniczne dla pojazdów. Po Krakowie będą mogły poruszać się:

- dwudziestoletnie samochody benzynowe (rok produkcji 2005),
- dwunastoletnie samochody osobowe z silnikiem Diesla (do 3,5 t; rok produkcji od 2014), a nie – jak wcześniej proponowano – od 2018 r.,
- samochody ciężarowe wyprodukowane od 2012 r. (poprzednio – od 2018 r. i spełniające normę Euro 6).


Nowe założenia to kompromis. Zostały one wypracowane dzięki postulatom mieszkańców i przeprowadzonym badaniom. Nie jest to Strefa, która zadowoli wszystkich, ale jest to przykład Strefy Czystego Transportu, która uwzględnia jak najwięcej postulatów mieszkańców, która jest zliberalizowana, ale jednocześnie korzystnie wpłynie na zdrowie mieszkańców" - informuje Prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. 

źródło: UM Kraków/Aleksander Miszalski. 

Foto: pixabay. 

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.