Z OSTATNIEJ CHWILI
Spotkania z ekspertami NASK w Suchej Beskidzkiej i Makowie Podhalańskim / Konkurs na nazwę gminnego żłobka w Stryszawie / Strażacy z suskiej Komendy PSP Wicemistrzami Małopolski! / Zbiórka odpadów wielkogabarytowych i elektronicznych w Suchej Beskidzkiej / 'Ratujmy życie. Razem' – apel o szacunek i współpracę / 'Przy muzyce o sztuce' w Zamku Suskim / Nowe inwestycje drogowe w Gminie Jordanów – podpisano umowy z wykonawcami / Zaproszenie na XXI Rajd Górski im. Bł. Kard. Stefana Wyszyńskiego / Ostrzeżenia meteorologiczne dotyczące burzy ! / Powiat suski z nowym systemem ostrzegania – testy sygnałów alarmowych / Ogólnopolska akcja ROADPOL Safety Days – 18 września wzmożone kontrole na drogach / 28 godzin zmagań, 9 trudnych zadań i ogromne emocje w gminie Stryszawa / Zostań Wolontariuszem Szlachetnej Paczki w powiecie suskim! / Sprawdź gdzie zabraknie prądu w tym tygodniu.
Dodano dnia 30.01.2020, 10:06
Nauczyciel wspomagający do ucznia z zespołem Aspergera
Sprawdź, czy na podstawie orzeczenia wydanego przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną na okres wychowania przedszkolnego można zatrudnić do ucznia nauczyciela wspomagającego w pierwszej klasie szkoły podstawowej.

Orzeczenie wydane dla ucznia z zespołem Aspergera jest ważne przez okres wskazany w tym dokumencie. Wydaje się je na okres wychowania przedszkolnego, roku szkolnego albo etapu edukacyjnego. Jeżeli zatem orzeczenie zostało wydane na okres wychowania przedszkolnego, to dokument ten nie obowiązuje w szkole. W takim przypadku należy ponowić procedurę związaną z uzyskaniem orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.



Przyjęcie do szkoły ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego nakłada na dyrektora sporo obowiązków. Przede wszystkim odpowiada on za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu (art. 68 ust. 1 pkt 10 ustawy z ustawy z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe). Oznacza to, że placówka ma obowiązek zapewnić:

  1. 1. realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
  2. 2. warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów;
  3. 3. zajęcia specjalistyczne udzielane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
  4. 4. inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne;
  5. 5. integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi;
  6. 6. przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.

W orzeczeniu często zawarte jest zalecenie zatrudnienia dla ucznia dodatkowego wsparcia. Nie musi to być nauczyciel wspomagający. W niektórych przypadkach zatrudnienie dodatkowej pomocy dla ucznia będzie zależało od uzyskania zgody organu prowadzącego. Jednak w zdecydowanej większości przypadków – jeżeli będzie to wynikało z orzeczenia – dyrektor będzie miał obowiązek zatrudnić dodatkową osobę.



Podstawa prawna:

  • - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1743) – § 13 ust. 4.
  • - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1578).



Agnieszka Rumik-Smolarz – prawnik, ekspert portalu ePedagogika.pl

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.