Dodano dnia 24.09.2025, 17:00
Kondycja psychiczna małopolskich dzieci i młodzieży wymaga wsparcia – raport Małopolskiego Obserwatorium Rozwoju Regionalnego.
Kondycja psychiczna dzieci i młodzieży w Małopolsce po 2020 roku znacząco się pogorszyła. Najnowszy raport Małopolskiego Obserwatorium Rozwoju Regionalnego „Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży w Małopolsce” wskazuje, że coraz więcej młodych osób zmaga się z zaburzeniami psychicznymi i zachowania.
Lubię to
Raport pokazuje, że szkoła odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu pomocy psychologicznej. Nauczyciele, wychowawcy, psychologowie i pedagodzy są realnym wsparciem dla dzieci i młodzieży, jednak ich dostępność wciąż jest ograniczona. W małopolskich szkołach wciąż 13% placówek nie zatrudnia psychologa, a wielu specjalistów pracuje na niepełnym etacie, przeciążonych obowiązkami i dyżurami. W efekcie, w 70% szkół psycholog nie jest dostępny codziennie, a kontakt z uczniem często następuje dopiero w sytuacjach zastępstw.
Eksperci podkreślają, że atmosfera w szkole ma duży wpływ na zaufanie uczniów do specjalistów – jakość relacji z nauczycielami i psychologami decyduje o tym, czy młody człowiek zdecyduje się szukać pomocy.
Raport zwraca także uwagę na rolę rodziców – zaangażowanie opiekunów jest kluczowe, ale często ograniczone. Aż 65% rodziców nigdy nie miało kontaktu ze szkolnym psychologiem, a 71% przyznaje, że czuje się przytłoczonych problemami emocjonalnymi dzieci. Niska widoczność psychologa w szkole oraz obawy przed stygmatyzacją utrudniają nawiązywanie skutecznej współpracy.
Poza szkołą funkcjonuje wiele instytucji oferujących pomoc psychologiczną, jednak dostęp do nich bywa utrudniony – długie kolejki, brak wykwalifikowanych specjalistów, wysokie koszty prywatnych terapii oraz ograniczona świadomość społeczna wpływają na efektywność systemu. Szczególnie dotkliwy jest brak wsparcia w mniejszych miejscowościach i na wsiach.
Autorzy raportu wskazują, że konieczne jest zwiększenie atrakcyjności pracy w szkołach dla psychologów – poprzez lepsze wynagrodzenia, pełne etaty, wyposażenie gabinetów oraz superwizję i wsparcie merytoryczne. Psycholog powinien być obecny, widoczny i łatwo dostępny dla uczniów.
Równie istotne jest włączenie rodziców do współpracy – poprzez spotkania, konsultacje i edukację w zakresie zdrowia psychicznego oraz roli psychologa. Tylko kompleksowe działania szkoły, rodziny i instytucji pozaszkolnych mogą zapewnić młodzieży realne wsparcie psychologiczne.
Źródło: Małopolskie Obserwatorium Rozwoju Regionalnego
Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.









