Z OSTATNIEJ CHWILI
Powiat suski zachwyca na 34. Posiadach Gawędziarskich / Debata o bezpieczeństwie w rejonie SP nr 1 w Suchej Beskidzkiej / AcousticFly porwał publiczność w Centrum Kultury i Filmu / Premiera debiutanckiej powieści młodego autora z Budzowa. Maciej Mirocha wkracza do świata literatury fantasy / Kasperek Team rozbija bank! 11 medali i piąte miejsce w Pucharze Polski / Problemy w ruchu drogowym po awarii auta w Suchej Beskidzkiej / Akt dywersji w Polce. Służby potwierdzają celowe działanie / Kierowca z powiatu suskiego zatrzymany w Wadowicach! / Ostrzeżenie meteorologiczne: oblodzenie na drogach ! / Pilne ostrzeżenie drogowe- w kierunku Oświęcim–Zator (DK 44) Aktualizacja! / Ruszyły prace na boisku sportowym w Grzechyni / Strzelcy Jednostki 3031 ćwiczyli medycynę pola walki i sprawność fizyczną / Prognoza pogody – Małopolska (17. 11) / Suski Klub Karate najlepszą drużyną ogólnopolskiego turnieju i z workiem medali! / Sprawdź gdzie zabraknie prądu w tym tygodniu
Dodano dnia 02.10.2025, 15:51
Małopolscy drogowcy gotowi na zimę!
Choć w kalendarzu nadal „babie lato”, dla małopolskich drogowców sezon zimowy rozpoczął się już 1 października. Przez najbliższe siedem miesięcy pracownicy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad będą w pełnej gotowości, aby zabezpieczyć drogi krajowe regionu przed gołoledzią i śniegiem.

W Małopolsce do utrzymania zimowego jest 986 km tras. Nad bezpieczeństwem kierowców czuwać będzie setki pracowników i jednostek sprzętu zimowego utrzymania. Do dyspozycji drogowców jest 150 pługosolarek, siedem pługów wirnikowych, sześć pługów zwykłych, 50 małych pługów do odśnieżania chodników oraz 37 ładowarek uzupełniających sól w posypywarkach.

Szczególnym wsparciem w czasie intensywnych opadów śniegu będą dwa specjalistyczne pługi „autostradowe”, każdy o szerokości 7 metrów i mocy silnika 500 KM. W połączeniu z klasycznymi pługami, sprzęt ten jest w stanie odśnieżyć całą szerokość autostrady A4 w jednym przejeździe. Pługi poruszają się z prędkością ok. 40 km/h, tak aby skutecznie usuwać śnieg i jednocześnie równomiernie posypywać trasę solą.

Pługosolarki mogą przewozić od 4,5 do 9 ton soli, co pozwala na posypanie nawet 30 km autostrady A4 bez powrotu do bazy. Sprzęt jeździ zazwyczaj z prędkością 40–50 km/h – wyższa szybkość mogłaby spowodować, że sól trafiałaby poza jezdnię.

Łączna powierzchnia jezdni wymagająca odśnieżania w Małopolsce to 14 mln m² – to 350 razy więcej niż powierzchnia krakowskiego Rynku Głównego, niemal 2 tysiące boisk piłkarskich lub powierzchnia całego Miechowa. W ubiegłym sezonie drogowcy zużyli ponad 28 tys. ton soli w regionie, a w całym kraju – niemal 260 tys. ton.

Na terenie województwa działa 31 magazynów soli drogowej o łącznej pojemności 45,5 tys. ton, w tym 14 charakterystycznych kopuł Fitzpatricka, zaprojektowanych w latach 60. przez Kanadyjczyka Johna Fitzpatricka. Magazyny znajdują się w strategicznych punktach przy głównych trasach, m.in.:

  • w Brzesku i Tarnowie przy A4,

  • w Skomielnej Białej i Wielkim Dole przy S7,

  • w Modlnicy przy węźle łączącym S52 i DK94,

  • w Mogilanach na Zakopiance,

  • w Gruszowcu, Grybowie i Suchej Beskidzkiej przy DK28,

  • w Babicy przy DK28 i DK52,

  • w Mochnaczce Wyżnej przy DK75,

  • w Bochni, Wieliczce i Woli Dębińskiej przy DK94.


Największy magazyn znajduje się przy węźle Modlnica na Północnej Obwodnicy Krakowa i mieści 3,6 tys. ton soli, drugi co do wielkości w Wielkim Dole przy S7 ma pojemność 3 tys. ton.



Źródło: GDDKiA

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.