Z OSTATNIEJ CHWILI
Tour de Pologne ponownie w powiecie suskim – utrudnienia w ruchu! / Pożar samochodu osobowego w Bieńkówce / Zakłócanie porządku i alkohol w Naprawie? Policja zapowiada kontrole / Kolizja trzech samochodów w Makowie Podhalańskim. Sprawczyni ukarana mandatem / Kolizja drogowa w Budzowie. Sprawczyni ukarana mandatem. (szczegóły zdarzenia) / Rusza budowa Centrum Edukacji Przyrodniczej MORGI! / Z narkotykami w aucie – dwaj mężczyźni zatrzymani w Skawicy! / Zderzenie pojazdów w Budzowie / Wypadek na DK28 w Naprawie - trwa szczegółowe postępowanie / Nw pracach scaleniowych – zakończono kolejne inwestycje w Wysietrzeźwi kierowcy na drogach powiatu – trzy interwencje w jeden weekend / Powiat suski liderem okiej i Łętowni / Finał XVI Beskidzkiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej / Poważny wypadek na DK28. Są poszkodowani. Droga całkowicie zablokowana
Dodano dnia 29.05.2025, 11:43
Pingwin do zadań specjalnych.
Oznakowanie poziome dróg usprawnia ruch pojazdów, zapewnia bezpieczeństwo jego uczestnikom i osobom postronnym. Jest to szczególnie ważne np. po zmroku lub w warunkach ograniczonej widoczności. Nie wszyscy wiedzą, że przed laty w malowaniu takiego oznakowania na jezdni pomagał pingwin, a dokładnie Pingwin 04, zbudowany na bazie popularnego fiata 126p.

Choć pojazd ten nieco przypominał znanego wszystkim „malucha”, to w przeciwieństwie do swojego kuzyna nie został stworzony do przewożenia ludzi. „Pingwin 04” wykorzystywany był do nanoszenia oznaczeń poziomych na drogach, malowania krawężników oraz przejść dla pieszych. Powstało prawdopodobnie zaledwie 20 sztuk tego niezwykłego pojazdu. 

Zmiany konstrukcyjne

Przystosowanie fiata 126p do służby drogowej wymagało jednak sporo pracy. W celu zamontowania urządzenia malującego i zbiornika na sprężone powietrze, klasyczna konstrukcja „malucha” została pozbawiona m.in. pokrywy bagażnika oraz części dachu. Kwadratowe reflektory zastąpiono natomiast okrągłymi, usytuowanymi nad błotnikami. 

Znakowarka w pojeździe była w pełni zautomatyzowana, tak więc wszystkie czynności (oprócz opuszczania celownika, służącego do naprowadzania pistoletów na wytrasowaną na jezdni linię) można było wykonać z kabiny kierowcy - operatora. Urządzenie umożliwiało malowanie pasów o szerokości 120 lub 240 mm (dwa lub jeden) z przerwą między pasami wynoszącą od 0,5 do 8 m. W razie takiej konieczności, można było również przejść na pracę w trybie ręcznym. 

„Pingwin 04” mógł poruszać się po drodze z prędkością do 25 km/h. Jej przekroczenie sygnalizowała specjalna kontrolka na desce rozdzielczej. Prędkość robocza urządzenia to natomiast 7 km/h. 

Pingwin do zobaczenia nie tylko w zoo

Ten wyjątkowy pojazd drogowy można podziwiać w zbiorach Zespołu Historii Drogownictwa w Szczucinie. Dostępny tam egzemplarz powstał na zamówienie Miejskiego Przedsiębiorstwa Konserwacji Dróg i Mostów w Radomiu. Znakowarkę, będącą elementem pojazdu, wykonał natomiast Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych „BOSMAL” w Bielsku-Białej. 

Dobrą okazją do zobaczenia „Pingwina 04” na żywo będzie VIII Nocne Zwiedzanie Muzeum Drogownictwa w Szczucinie. Zapraszamy w weekend, 28 i 29 czerwca, w godzinach od 14.00 do 22.00. Na zwiedzających czekać będzie m.in. gra terenowa z zagadkami i zadaniami. Wydarzenie jest skierowane do każdej grupy wiekowej, całych rodzin lub do udziału indywidualnego. Wstęp bezpłatny. 


Źródło: GDDKiA




Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.