Z OSTATNIEJ CHWILI
Kolizja w Zembrzycach! Droga na Marcówkę czasowo nieprzejezdna / Małopolskie Obchody Światowego Dnia Turystyki: Zawoja wśród wyróżnionych, Grand Prix dla Gminy Mucharz / Skawica: Straż pożarna interweniuje po zerwaniu linii energetycznych / Prezydent Karol Nawrocki z inicjatywą Tani prąd –33%. Według Prezydenta Polskie rodziny mają zaoszczędzić ponad 800 zł rocznie / Zembrzyce świętują 11 listopada. Zaproszenie na obchody Narodowego Święta Niepodległości / Niebezpieczna sytuacja na skrzyżowaniu w Jordanowie – apel o rozwagę / Pracowici i utalentowani – rozdano stypendia Burmistrza dla najlepszych uczniów i studentów / Cysterna uderzyła w samochód i posesję - znamy szczegóły zdarzenia / Wypadek cysterny w Zawoi – utrudnienia w ruchu! / Uwaga kierowcy! Dziś po południu zapowiadane protesty, które mogą sparaliżować 'zakopiankę' i drogę krajową nr 94 / Stryszawa - samochód wjechał w przystanek... / Wieczornica Patriotyczna w Makowie Podhalańskim (06. 11) (foto) / Stowarzyszenie Gromada Łętownia - Zaproszenie na premierę monografii Genius loci 1365–2025 Bartłomieja Dyrcza / Andrzejkowa noc w rytmie lat 80! Białka zaprasza na wyjątkową zabawę / Zawoja - zaproszenie na Narodowe Święto Niepodległości / POLITYKA: Jarosław Kaczyński ostro o rządzie w sprawie szpitali - 'szczują na ciężko chorego człowieka' (internauci bezlitośni) /Rusza program powszechnych szkoleń obronnych 'wGotowości' – pierwsze zajęcia już 22 listopada / Sucha Beskidzka miejscem samorządowych rozmów o rozwoju regionu / Historyczny sukces Andrzeja Bogdanika i jego psa Denvera w GOPR! / Nowe nominacje w Urzędzie Miejskim i Bibliotece w Makowie Podhalańskim / Gmina Zawoja - Zwróćmy uwagę na potrzebujących w okresie zimowym / Debata o bezpieczeństwie w Osielcu: wspólnie dla dobra mieszkańców / Więcej karetek i całodobowe dyżury. Powiat suski zyska na nowym planie ratownictwa medycznego
Dodano dnia 22.04.2025, 14:35
Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”!
Będzie ciszej. Przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. To znacząco poprawi komfort życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów. 15 kwietnia bieżącego roku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Mieszkańcy żyjący przy przejazdach kolejowo-drogowych odetchną. Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”!

Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo - tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych:

  • - wprowadzenie nowych tablic hamowania,
  • - wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi,
  • - podwyższenie prędkości jazdy bez znajomości szlaku z 40 do 60 km/h dla pociągów pasażerskich w sytuacjach nadzwyczajnych,
  • - podwyższenie prędkości z 20 do 40 km/h w przypadku dalszej jazdy po zatrzymaniu pociągu przed semaforem samoczynnym wskazującym sygnał S1 „Stój” oraz w przypadku wyprawienia pociągu na sygnał zastępczy (Sz) na szlak z blokadą samoczynną
  • - prędkość 40 km/h przy wyprawieniu pociągu na szlak na sygnał zastępczy (Sz) w będzie obowiązywać „do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem”, zamiast „w granicach posterunku ruchu”, jak obecnie,
  • - wydłużenia ważności próby hamulca z 12 do 24h w przypadku, gdy zostało wyłączone zasilanie sprężonym powietrzem urządzeń hamulcowych,
  • - umożliwienie podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego również przez konduktora (nie tylko kierownika pociągu, jak obecnie),
  • - zniesienie nakazu oględzin technicznych pociągów z prędkością powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych,
  • - umożliwienie możliwości stosowania na semaforach (fakultatywnie) listew białych lub biało-czerwonych wskazujących rodzaj semafora (samoczynny, półsamoczynny) zamiast malowania ich masztów, a listwy biało-czarne będą mogły być na tarczach ostrzegawczych przejazdowych.
  • - wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a jako przedwskaźnika przed wskaźnikiem W 21. Wskaźnik W 21a będzie fakultatywny (stosowany na zarządzenie zarządcy infrastruktury) oraz na projektach pilotażowych,
  • - umożliwienie zarządcom infrastruktury uruchomienia projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji,
  • - umożliwienie stosowania wskaźników W 19 i W 20 jako tablice (nie wskaźniki świetlne) na semaforach samoczynnych (eliminacja ograniczeń prędkości na brak drogi hamowania na ostatnim odstępie blokady samoczynnej przed semaforem wjazdowym).

Nowe przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni od jego publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem nowych tablic hamowania, które pojawią się 14 grudnia 2025 r., a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.


Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.