Z OSTATNIEJ CHWILI
Pomóż w odbudowie domu po pożarze w Łętowni – zróbmy to razem! / Gmina Budzów inwestuje w czytelnictwo! 21 tysięcy złotych na książki i promocję kultury czytelniczej / Kierownik kopalni z internetu wyłudził od mieszkanki Krakowa 173 tysiące złotych / Suscy łucznicy ze świetnymi wynikami na Mistrzostwach Małopolski w Dobczycach / Pijany przyjechał slalomem po zakupy – miał prawie 3 promile! Świadek zapobiegł tragedii / Policjanci odwiedzili Szkołę Podstawową w Jordanowie. Temat - Bezpieczeństwo. / Miał ponad 3 promile. Zatrzymał go właściciel posesji! / Za nami niezapomniane obchody 80-lecia liceum w Suchej Beskidzkiej / Sprawdź gdzie zabraknie prądu w tym tygodniu / DK28 w Zembrzycach: dzik pod kołami tira, uderzył też w osobówkę / Józef Koźmiński mistrzem Polski nauczycieli w półmaratonie! Historyczny sukces reprezentanta SKL Sucha Beskidzka!
Dodano dnia 22.04.2025, 14:35
Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”!
Będzie ciszej. Przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. To znacząco poprawi komfort życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów. 15 kwietnia bieżącego roku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Mieszkańcy żyjący przy przejazdach kolejowo-drogowych odetchną. Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”!

Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo - tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych:

  • - wprowadzenie nowych tablic hamowania,
  • - wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi,
  • - podwyższenie prędkości jazdy bez znajomości szlaku z 40 do 60 km/h dla pociągów pasażerskich w sytuacjach nadzwyczajnych,
  • - podwyższenie prędkości z 20 do 40 km/h w przypadku dalszej jazdy po zatrzymaniu pociągu przed semaforem samoczynnym wskazującym sygnał S1 „Stój” oraz w przypadku wyprawienia pociągu na sygnał zastępczy (Sz) na szlak z blokadą samoczynną
  • - prędkość 40 km/h przy wyprawieniu pociągu na szlak na sygnał zastępczy (Sz) w będzie obowiązywać „do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem”, zamiast „w granicach posterunku ruchu”, jak obecnie,
  • - wydłużenia ważności próby hamulca z 12 do 24h w przypadku, gdy zostało wyłączone zasilanie sprężonym powietrzem urządzeń hamulcowych,
  • - umożliwienie podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego również przez konduktora (nie tylko kierownika pociągu, jak obecnie),
  • - zniesienie nakazu oględzin technicznych pociągów z prędkością powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych,
  • - umożliwienie możliwości stosowania na semaforach (fakultatywnie) listew białych lub biało-czerwonych wskazujących rodzaj semafora (samoczynny, półsamoczynny) zamiast malowania ich masztów, a listwy biało-czarne będą mogły być na tarczach ostrzegawczych przejazdowych.
  • - wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a jako przedwskaźnika przed wskaźnikiem W 21. Wskaźnik W 21a będzie fakultatywny (stosowany na zarządzenie zarządcy infrastruktury) oraz na projektach pilotażowych,
  • - umożliwienie zarządcom infrastruktury uruchomienia projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji,
  • - umożliwienie stosowania wskaźników W 19 i W 20 jako tablice (nie wskaźniki świetlne) na semaforach samoczynnych (eliminacja ograniczeń prędkości na brak drogi hamowania na ostatnim odstępie blokady samoczynnej przed semaforem wjazdowym).

Nowe przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni od jego publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem nowych tablic hamowania, które pojawią się 14 grudnia 2025 r., a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.


Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.