Z OSTATNIEJ CHWILI
Siedem lat pracy dla Jordanowa. Burmistrz Andrzej Malczewski podsumowuje 2025 rok i swoją kadencję / Zdarzenie drogowe w Suchej Beskidzkiej na ul. Mickiewicza – ruch wahadłowy / Ruszyły Dni Honorowego Krwiodawstwa PCK. Podziękowania dla lokalnych dawców / Potańcówka i nowe serdaki. Ziemia Suska świętowała 20-lecie w Cofeina Jazz Cafe / Uwaga kierowcy! Zakopianka może stanąć przez protest w Głogoczowie! / Serce za odwagę — stwórz kartkę świąteczną dla kombatantów / Szczegóły zdarzenia drogowego z Białki - droga odblokowana! / Kolizja na skrzyżowaniu w Białce – jedna osoba poszkodowana / Zimowe utrzymanie dróg w Gminie Zawoja. Poznaliśmy wykonawców na sezon 2025/2026 / Nowoczesna technologia w służbie zabytków. Uniwersytet Rolniczy przekazał wyniki badań suskiego zamku / Zimowe utrzymanie dróg w Suchej Beskidzkiej / Zimowe utrzymanie dróg w gminie Bystra-Sidzina / Babiogórski Park Narodowy wzbogacił się o nowoczesny sprzęt do ochrony przyrody / Szpital w Suchej Beskidzkiej w czołówce najlepiej zarządzanych szpitali w Polsce / Powiatowe rolnictwo tematem posiedzenia komisji w Suchej Beskidzkiej / Zaproszenie do udziału w Powiatowym Konkursie 'Światy, Podłaźniki i Pająki' / Zawoja przygotowana na zimę – informacje dla mieszkańców / Hulajnoga z głową! Dzieci z powiatu suskiego triumfują w wojewódzkim konkursie / Kolizja samochodowa w Białce / Spotkanie w sprawie bezpieczeństwa kolei w Małopolsce. Wspólne działania samorządu i administracji rządowej / Rusza XVII Powiatowy Konkurs Poetycki Nienazwane uczucia. Zapraszamy do udziału / Intensywne opady śniegu – ostrzeżenie dla regionu ! / Interwencja straży pożarnej w Makowie Podhalańskim
Dodano dnia 22.04.2025, 14:35
Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”!
Będzie ciszej. Przed przejazdami kolejowo-drogowymi zabezpieczonymi rogatkami lub sygnalizacją dźwiękową i świetlną, maszyniści nie będą już musieli obowiązkowo podawać sygnału dźwiękowego Rp1 „Baczność”. To znacząco poprawi komfort życia wszystkich tych, którzy mieszkają w pobliżu przejazdów. 15 kwietnia bieżącego roku Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak podpisał nowelizację rozporządzenia ws. ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Mieszkańcy żyjący przy przejazdach kolejowo-drogowych odetchną. Znika obowiązek nadawania przez maszynistów sygnału dźwiękowego „Baczność”!

Obowiązek podawania sygnału Rp 1 „Baczność” pozostanie tylko w przypadku przejazdów kolejowo-drogowych i przejść, które nie mają takich zabezpieczeń. Zmiana ta jest odpowiedzią na liczne skargi i postulaty osób mieszkających w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych, którzy zwracali uwagę na uciążliwości związane ze stosowaniem tego sygnału. Przykładowo - tylko na trasie z Warszawy przez Poznań do zachodniej granicy państwa o długości 470 km liczba sygnałów dźwiękowych podawanych przez maszynistę zostanie ograniczona z obecnych 139 do 9.

Nowelizacja wprowadza ważne zmiany w przepisach kolejowych służące poprawie przepustowości i funkcjonowania linii i bocznic, także w sytuacjach awaryjnych. Ponadto nowe rozwiązania posłużą codziennej poprawie funkcjonowania przewoźników kolejowych:

  • - wprowadzenie nowych tablic hamowania,
  • - wycofanie ograniczeń prędkości manewrowych z towarami niebezpiecznymi,
  • - podwyższenie prędkości jazdy bez znajomości szlaku z 40 do 60 km/h dla pociągów pasażerskich w sytuacjach nadzwyczajnych,
  • - podwyższenie prędkości z 20 do 40 km/h w przypadku dalszej jazdy po zatrzymaniu pociągu przed semaforem samoczynnym wskazującym sygnał S1 „Stój” oraz w przypadku wyprawienia pociągu na sygnał zastępczy (Sz) na szlak z blokadą samoczynną
  • - prędkość 40 km/h przy wyprawieniu pociągu na szlak na sygnał zastępczy (Sz) w będzie obowiązywać „do końca rozjazdów w okręgu zwrotnicowym osłanianych semaforem”, zamiast „w granicach posterunku ruchu”, jak obecnie,
  • - wydłużenia ważności próby hamulca z 12 do 24h w przypadku, gdy zostało wyłączone zasilanie sprężonym powietrzem urządzeń hamulcowych,
  • - umożliwienie podawania sygnałów odjazdu pociągu pasażerskiego również przez konduktora (nie tylko kierownika pociągu, jak obecnie),
  • - zniesienie nakazu oględzin technicznych pociągów z prędkością powyżej 120 km/h na stacjach zwrotnych,
  • - umożliwienie możliwości stosowania na semaforach (fakultatywnie) listew białych lub biało-czerwonych wskazujących rodzaj semafora (samoczynny, półsamoczynny) zamiast malowania ich masztów, a listwy biało-czarne będą mogły być na tarczach ostrzegawczych przejazdowych.
  • - wprowadzenie nowego wskaźnika W 21a jako przedwskaźnika przed wskaźnikiem W 21. Wskaźnik W 21a będzie fakultatywny (stosowany na zarządzenie zarządcy infrastruktury) oraz na projektach pilotażowych,
  • - umożliwienie zarządcom infrastruktury uruchomienia projektów pilotażowych nowego systemu sygnalizacji,
  • - umożliwienie stosowania wskaźników W 19 i W 20 jako tablice (nie wskaźniki świetlne) na semaforach samoczynnych (eliminacja ograniczeń prędkości na brak drogi hamowania na ostatnim odstępie blokady samoczynnej przed semaforem wjazdowym).

Nowe przepisy rozporządzenia wejdą w życie 14 dni od jego publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem nowych tablic hamowania, które pojawią się 14 grudnia 2025 r., a więc w dniu wejścia w życie nowego rocznego rozkładu jazdy pociągów 2025/26.


Źródło: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.