Z OSTATNIEJ CHWILI
Wakacje w Jordanowie. Czas na lato pełne radości i atrakcji / Kryzys wodny w Gminie Stryszawa. Gmina zapewnia: 'Robimy wszystko, by przywrócić dostęp do wody' / Wakacje w Muzeum Miejskim Suchej Beskidzkiej – kultura, tajemnice i kreatywna zabawa! / Kolizja samochodowa w Stryszawie / Dobre wieści dla strażaków ochotników z powiatu suskiego! Sejmik Małopolski wspiera lokalne jednostki / Sucha Beskidzka - Nowe zadania priorytetowe dzielnicowych / Wypadek w Skawicy / Kolizja drogowa w Budzowie. Utrudnienia w ruchu / Policja reaguje na uciążliwe wykroczenia – plan działania priorytetowego w Gminie Budzów / Tymczasowa zmiana lokalizacji Zakładu Opiekuńczo-Leczniczego w Makowie Podhalańskim / Ostrzeżenie meteorologiczne dotyczące wystąpienia burzy / Ewa Kozina pokieruje Zespołem Szkół im. W. Witosa w Suchej Beskidzkiej / Wakacyjne dializy w Suchej Beskidzkiej – bezpłatnie w ramach NFZ / Czytanie na trawie – lato z książką w Makowie Podhalańskim / Pomoc dla Poli – osieroconej dziewczynki z Starej Wsi / PSL chce znieść dwukadencyjność wójtów, burmistrzów i prezydentów miast / OSP Stryszawa świętuje 80-lecie istnienia! Gminne obchody Dnia Strażaka już 6 lipca / Pożar samochodu w Juszczynie / Cysterna z wodą pitną dostępna przy ODK – ważna informacja dla mieszkańców
Dodano dnia 05.12.2016, 20:02
Czy Pendolino pojedzie do Zakopanego?

PKP Intercity i Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie wykluczają, że po oddaniu do użytku łącznicy kolejowej w Krakowie i Suchej Beskidzkiej, uruchomione zostaną pociągi EIP do Zakopanego. Czy taki scenariusz jest realny?

Potrzeby transportowe Podhala są obecnie zaspokajane praktycznie w całości przez transport drogowy. Zakopane pozbawione jest codziennych połączeń międzywojewódzkich przede wszystkim w kierunku stolicy kraju. Nie ma możliwości komfortowej podróży koleją pomiędzy najpopularniejszym górskim regionem naszego kraju, a Warszawą i np. powrotu tego samego dnia. Kolej z Krakowa do Zakopanego utraciła konkurencyjność już wiele lat temu, głównie przez ograniczone możliwości infrastrukturalne. To ma wpływ również na pociągi poza woj. małopolskie, jak np. do Warszawy. Brak zdecydowanej przewagi kolei nad autobusami wpływa na brak konkurencyjnej oferty połączeń pospiesznych i ekspresowych. Między innymi dlatego pociągi z Warszawy docierają do Zakopanego tylko w sezonie lub/i w weekendy. 

Sytuacja ulegnie poprawie w nowym rozkładzie jazdy, w którym zaplanowano codzienny nocny pociąg pomiędzy Trójmiastem, Warszawą a Zakopanem. Znaczącą poprawę w kwestii konkurencyjności połączeń kolejowych do Zakopanego przewoźnicy uzyskają dzięki budowie łącznicy kolejowej w Krakowie oraz Suchej Beskidzkiej. Tylko te dwie inwestycje umożliwią skrócenie czasu przejazdu pociągów międzywojewódzkich o co najmniej 30 minut. To zrodzi nowe szanse, m.in. na rozbudowę oferty połączeń z Warszawy, do czego już teraz powoli przymierza się państwowy przewoźnik PKP Intercity. Nowy tabor i krótsze czasy przejazdu będą czynnikami podnoszącym konkurencyjność kolei w tej relacji. 

Pendolino do Zakopanego

Jednym z rozważanych scenariuszy jest wydłużenie relacji co najmniej jednego połączenia Express InterCity Premium z Krakowa Głównego do Zakopanego. Takie rozwiązanie jest technicznie możliwe, ale biorąc pod uwagę obiegi składów, godziny przyjazdu/odjazdu z/do Zakopanego byłyby nieatrakcyjne. W związku z tym PKP IC poczeka z decyzją do zakończenia budowy dwóch łącznic, w Krakowie i Suchej Beskidzkiej.

Wolę uruchomienia EIP do Zakopanego potwierdziło PKP Intercity oraz Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zastrzegając, że to scenariusz możliwy do realizacji po polepszeniu możliwości infrastrukturalnych.

źródło: rynek-kolejowy.pl
Fot. Stefan Wohlfahrt
Dodaj komentarz
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Captcha image