Z OSTATNIEJ CHWILI
Delegacja z Jordanowa z wizytą w MSWiA. Rozmowy o bezpieczeństwie mieszkańców / Podsumowanie roku służby strażaków powiatu suskiego w OSP Sidzina / Wypadek w Zawoi. Zderzenie Renault i BMW, są osoby poszkodowane / Zaproszenie na koncert kolęd zespołu Zbyrcok i Zbyrcocek / Mgła spowije powiat suski. Wydano ostrzeżenie meteorologiczne / Babiogórska Szopka Regionalna: tradycja i twórczość w gminie Stryszawa / Zdarzenie drogowe w Palczy na DW956! / Wysoka z nowym placem sportowo-rekreacyjnym! / Kobiety Straży 2026 – siła, która inspiruje. OSP Maków Dolny rusza z 9. edycją projektu! / Osielec. Zaginął 28-letni Paweł Brzana! / Makowska Wigilia Serc (fotogaleria) / Czołowe zderzenie w Budzowie. Dwoje dzieci trafiło do szpitala / Sucha Beskidzka - Kolizja na skrzyżowaniu Zamkowej i Wadowickiej. Utrudnienia w ruchu! / Interwencja straży pożarnej w Stryszawie! / Poważne zdarzenie drogowe w Suchej Beskidzkiej / Ponad 1 mln zł dla powiatu suskiego z Funduszu Autobusowego na 2026 rok / Zdarzenie drogowe w Białce na skrzyżowaniu DK28 i DW957 / Mężczyzna oblał się nieznaną substancją w urzędzie. Szybka reakcja służb! / Rozstrzygnięcie konkursów bożonarodzeniowych w Makowie Podhalańskim
Dodano dnia 05.02.2019, 12:18
Duży krok ku modernizacji linii kolejowej Żywiec-Sucha Beskidzka

Zakończono opracowanie studium wykonalności dla rewitalizacji linii kolejowej nr 97 na odcinku Żywiec – Sucha Beskidzka. Dokument był opracowywany przez ostatnie trzy lata przez firmę IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo Sp. z o.o. na zlecenie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Zlecenie opracowania było efektem zawartego w marcu 2016 roku porozumienia między PKP PLK S.A., Stowarzyszeniem „Kolej Beskidzka” z Żywca oraz siedmioma samorządami lokalnymi, przez które przebiega linia. Powiat żywiecki i suski, miasta: Żywiec i Sucha Beskidzka, a także gminy: Jeleśnia, Świnna i Stryszawa na mocy porozumienia współfinansowały opracowanie (po 30 tys. zł. każdy), natomiast pozostałe koszty poniosły PKP PLK S.A. ze środków krajowych w ramach projektu dotyczącego prac przygotowawczych dla wybranych projektów infrastrukturalnych. Stowarzyszenie na mocy porozumienia było koordynatorem prac pomiędzy Zamawiającym a samorządami lokalnymi.

Studium wykonalności jest szczegółowym opracowaniem założeń przyszłej inwestycji. W ramach opracowania dokonano szczegółowej analizy istniejącego stanu technicznego linii, badania struktury populacji wokół linii, analizy modelu ruchu. W ramach studium prowadzone było również postępowanie związane z wydaniem przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach decyzji środowiskowej dotyczącej wpływu przyszłej inwestycji na środowisko. W ramach prac analizowano pięć wariantów realizacyjnych, z których do finalnego etapu wybrano optymalny, zakładający znaczne podniesienie prędkości szlakowej, wybudowanie nowego przystanku Żywiec – Miasto oraz odbudowy mijanki na najwyżej położonej na linii stacji Hucisko. Założono, że prędkości szlakowe zostaną podniesione do zakresu od 60 km/h do 110 km/h na prostych odcinkach, co sprawi, że czas przejazdu na szlaku Żywiec – Sucha Beskidzka (Kraków/Zakopane) ulegnie skróceniu mniej więcej o połowę w stosunku do stanu obecnego.

W ramach wykonania studium wykonalności wykonawca prac opracował kompletny program funkcjonalno-użytkowy, czyli ostateczne wytyczne, jakie przyszły wykonawca inwestycji będzie musiał uwzględnić przy projektowaniu robót. Opracowanie programu oznacza w świetle obowiązujących przepisów, że dokumentacja jest gotowa, by na jej podstawie ogłosić przetarg na część realizacyjną inwestycji w formule „zaprojektuj-wybuduj”. Stowarzyszenie „Kolej Beskidzka” zwróciło się Ministerstwa Infrastruktury z wnioskiem o ujęcie inwestycji w najbliższych planach realizacyjnych. Z informacji, jakie stowarzyszenie otrzymało od resortu wynika, że inwestycja mogłaby być zrealizowana ze środków regionalnych programów operacyjnych województw: małopolskiego i śląskiego, z których jednak tylko to pierwsze wyraziło taką gotowość w przesłanym do ministra wykazie. Stowarzyszenie wystosowało do zarządów obu województw petycję w sprawie ujęcia inwestycji we własnych programach. Petycje są aktualnie rozpatrywane przez władze regionów.


źródło: kolejbeskidzka.pl




Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.