Z OSTATNIEJ CHWILI
Kolizja z dziką zwierzyną w Stryszawie / Zaproszenie - 107. rocznica odzyskania Niepodległości w Suchej Beskidzkiej / Nowa poradnia rodzinna w Suchej Beskidzkiej! Bezpłatna pomoc dla rodzin już dostępna / Powiat suski gotowy na zimę – ustalono wykonawców utrzymania dróg powiatowych / Ostrzeżenie meteorologiczne: gęste mgły w regionie / Bezpłatna mammografia w Makowie Podhalańskim i Stryszawie / Konkurs plastyczny Barwy Niepodległej w Gminie Bystra-Sidzina / Mieszkańcy Małopolski wybierają najciekawszą inicjatywę społeczną! Wśród kandydatów także projekty z powiatu suskiego / Emerytura lub renta bez podatku? Sprawdź, dla kogo to korzystne! / Zaproszenie na uroczyste obchody Narodowego Święta Niepodległości w Osielcu / Zespół Szkolno-Przedszkolny w Osielcu z nowymi pracowniami i wyposażeniem / Podsumowanie Wszystkich Świętych 2025 na drogach powiatu suskiego / 19-latek z powiatu suskiego zatrzymany w Oświęcimiu. Stracił prawo jazdy za nadmierną prędkość / Ogłoszenie o pracę na stanowisko Stolarz – Operator Maszyn i Urządzeń / Ogłoszenie o pracę na stanowisko Pracownik Administracji w Dziale Kadr / Sucha Beskidzka zabezpiecza się przed suszą! Powstają dwa potężne zbiorniki na wodę / Bezpieczeństwo osób starszych – szkolenie dla seniorów w Suchej Beskidzkiej / Policja podsumowała "Wszystkich Świętych" w Małopolsce / Pożar busa w Jordanowie / Sprawdź gdzie zabraknie prądu w tym tygodniu / Ostrzeżenie meteorologiczne: intensywne opady deszczu w regionie / 20 lat z pasją do tradycji: Jubileusz Zespołu Regionalnego Ziemia Suska / Strzelcy z SJS 3031 kwestowali dla Fundacji ''Niezłomni'' w Makowie Podhalańskim / Pożar budynku w pobliskich Gilowicach / Wieczorna interwencja służb w Jordanowie!
Dodano dnia 10.02.2021, 09:30
Media solidarnie przeciwko podatkowi od reklam. Czarna plansza na znak protestu
Pierwsze strony dzisiejszych dzienników w całości poświęcone są apelowi mediów do władz. Jest on także publikowany w telewizjach, radiach i internecie. W ten sposób ponad 40 nadawców i wydawców, z największymi podmiotami na czele, wspólnie sprzeciwia się rządowym planom wprowadzenia podatku od wpływów reklamowych. Ich argumenty popiera także branża reklamowa.

W środę apel pojawił się na jedynkach największych dzienników. W stacjach telewizyjnych i portalach od rana widniała czarna plansza z hasłem "Media bez wyboru". Największe telewizje komercyjne zrezygnowały z programu, by przedstawić widzom oświadczenie publikowane na czarnym tle.


"To akcja, w której pokazujemy, jakim zagrożeniem dla rynku mediowego jest proponowana przez rząd opłata od reklamy. Widzowie mogą zostać pozbawieni wyboru i różnorodności, do których są przyzwyczajeni" - tłumaczy TVN


Bogusław Chrabota, naczelny "Rzeczpospolitej" i szef Izby Wydawców Prasy, podkreśla, że to wydarzenie bez precedensu. "Nie zdarzyło się, by jednocześnie protestowały niezależne stacje telewizyjne, radiowe, portale internetowe, a gazety na pustych jedynkach drukowały wspólny dla całej branży tekst protestu" - pisze.


"Protestujemy, bo władza wypowiedziała wojnę wolnej opinii publicznej. Bez wolnych mediów demokracji nie będzie. Nie będzie już wolnych wyborów ani wolnych obywateli" - tłumaczy redakcja "Gazety Wyborczej".


"Protestujemy, by mogli się Państwo przekonać, jak będzie wyglądać Polska bez niezależnych mediów" - informuje słuchaczy Radio Zet.

"Zwracamy się w sprawie zapowiadanego nowego, dodatkowego obciążenia mediów działających na polskim rynku, myląco nazywanego »składką«, wprowadzaną pod pretekstem Covid-19. Jest to po prostu haracz, uderzający w polskiego widza, słuchacza, czytelnika i internautę, a także polskie produkcje, kulturę, rozrywkę, sport oraz media" - napisano w liście otwartym do władz Rzeczpospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych. 


Sygnatariusze listu punktują, co będzie oznaczać wprowadzenie podatku od reklamy, który ma obowiązywać od lipca. Wskazują na osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce; ograniczenie możliwości finansowania jakościowych i lokalnych treści; pogłębienie nierównego traktowania podmiotów działających na polskim rynku medialnym, w sytuacji, gdy media państwowe otrzymują co roku 2 mld zł, a media prywatne obciąża się dodatkowym haraczem w wysokości 1 mld zł; faworyzowanie firm, które nie inwestują w tworzenie polskich, lokalnych treści kosztem podmiotów, które w Polsce inwestują najwięcej (według szacunków protestujących globalni cyfrowi giganci zapłacą z tytułu nowego podatku 50-100 mln zł, a pozostałe media do 800 mln zł).

Wydawcy i nadawcy przypominają, że nie uchylają się od płacenia podatków i opłat, których przybywa (CIT, VAT, opłaty emisyjne, organizacje zarządzające prawami autorskimi, koncesje, częstotliwości, decyzje rezerwacyjne, opłata VoD itd.), i że wspierają Polaków, jak i rząd w walce z epidemią zarówno informacyjnie, jak i przeznaczając na ten cel setki milionów złotych. Jednak zdecydowanie sprzeciwiają się "używaniu epidemii, jako pretekstu do wprowadzenia kolejnego, nowego, wyjątkowo dotkliwego obciążenia mediów. Obciążenia trwałego, które przetrwa epidemię Covid-19"

Apel podpisało 41 właścicieli stacji telewizyjnych, radiowych, serwisów internetowych, reklamodawców i kin. Są to: Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora SA AMS SA, Bonnier Business, Burda Media Polska, CANAL+, "Dziennik Trybuna", "Dziennik Wschodni", Edipresse Polska, Eleven Sports Network, "Gazeta Radomszczańska", Green Content, Gremi Media SA, Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl, Grupa Radiowa Agor, Grupa RMF, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR, Helios SA, Infor Biznes, Kino Polska TV SA, Lemon Records, Marshal Academy, Music TV, Muzo.fm, naTemat.pl, Polityka, Polska Press Grupa, Ringier Axel Springer Polska, STAVKA, Superstacja, Telewizja Polsat, Telewizja Puls, TIME SA, TV Spektrum, TVN SA, "Tygodnik Powiatu Wołowskiego Kurier Gmin", "Tygodnik Powszechny", Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Dominika Księskiego Wulkan, Wydawnictwo Magraf, Wydawnictwo Nowiny, Zakopiańskie Towarzystwo Gospodarcze - Tygodnik Podhalański.


Argumenty mediów już wczoraj zostały przedstawione widzom wieczornego wydania "Faktów" TVN. Dziś list jest publikowany na pierwszych stronach dzienników popierających protest oraz na głównych stronach portali i w stacjach telewizyjnych. Oprócz tych państwowych, które są dotowane przez władzę.


We wtorek wspólne stanowisko w sprawie nowego podatku wydały także Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR oraz IAA Polska Międzynarodowe Stowarzyszenie Reklamy. Ich zdaniem zamiast wspierać media i reklamodawców, rząd uderza w nich nową daniną pogłębiającą kryzys na rynku.


Rząd liczy, że wpływy z nowego podatku, który nazywa składką solidarnościową, wyniosą 800 mln zł. Pieniądze odebrane mediom mają zasilić budżet Narodowego Funduszu Zdrowia (50 proc.), planowany Fundusz Wsparcia Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Obszarze Mediów (35 proc.) oraz Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków (15 proc.).

źródło: press.pl

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.