Z OSTATNIEJ CHWILI
KOMUNIKAT DLA MIESZKAŃCÓW POWIATU SUSKIEGO ! (czytaj dział - Ogłoszenia) / Mistrzowie ortografii wyłonieni! XXII Powiatowe Dyktando Ortograficzne w Suchej Beskidzkiej / Łucznicze Towarzystwo Sportowe Zamek Suski nominowane do tytułu Osobowość Ziem Górskich / Akt wandalizmu w Makowie Podhalańskim – zniszczona nowa ławka przy firmie Fabios / Uroczyste otwarcie drogi na Tarnawską Górę / Sucha Beskidzka z Nagrodą Grand Prix Marszałka Województwa Małopolskiego / Sucha w cieniu Wielkiej Wojny – wykład i promocja książki dr. Piotra Szczepaniaka / Kolizja z dziką zwierzyną w Stryszawie / Zaproszenie - 107. rocznica odzyskania Niepodległości w Suchej Beskidzkiej / Nowa poradnia rodzinna w Suchej Beskidzkiej! Bezpłatna pomoc dla rodzin już dostępna / Powiat suski gotowy na zimę – ustalono wykonawców utrzymania dróg powiatowych / Ostrzeżenie meteorologiczne: gęste mgły w regionie / Bezpłatna mammografia w Makowie Podhalańskim i Stryszawie / Konkurs plastyczny Barwy Niepodległej w Gminie Bystra-Sidzina / Mieszkańcy Małopolski wybierają najciekawszą inicjatywę społeczną! Wśród kandydatów także projekty z powiatu suskiego / Emerytura lub renta bez podatku? Sprawdź, dla kogo to korzystne! / Zaproszenie na uroczyste obchody Narodowego Święta Niepodległości w Osielcu / Zespół Szkolno-Przedszkolny w Osielcu z nowymi pracowniami i wyposażeniem / Podsumowanie Wszystkich Świętych 2025 na drogach powiatu suskiego / 19-latek z powiatu suskiego zatrzymany w Oświęcimiu. Stracił prawo jazdy za nadmierną prędkość / Ogłoszenie o pracę na stanowisko Stolarz – Operator Maszyn i Urządzeń / Ogłoszenie o pracę na stanowisko Pracownik Administracji w Dziale Kadr / Sucha Beskidzka zabezpiecza się przed suszą! Powstają dwa potężne zbiorniki na wodę / Bezpieczeństwo osób starszych – szkolenie dla seniorów w Suchej Beskidzkiej / Policja podsumowała "Wszystkich Świętych" w Małopolsce / Pożar busa w Jordanowie / Sprawdź gdzie zabraknie prądu w tym tygodniu / Ostrzeżenie meteorologiczne: intensywne opady deszczu w regionie / 20 lat z pasją do tradycji: Jubileusz Zespołu Regionalnego Ziemia Suska / Strzelcy z SJS 3031 kwestowali dla Fundacji ''Niezłomni'' w Makowie Podhalańskim / Pożar budynku w pobliskich Gilowicach / Wieczorna interwencja służb w Jordanowie!
Dodano dnia 08.06.2017, 08:25
Naprawa: Prace przy drążeniu tunelu postępują zgodnie z harmonogramem
Drążenie tunelu pod górą Mały Luboń, w ciągu budowanej S7 na odcinku Naprawa – Skomielna Biała postępuje zgodnie z harmonogramem. Oprócz samego drążenia i zabezpieczenia tymczasowego wykonywane są zbrojenia i betonowanie obudowy stałej w dwóch nitkach portalu północnego.
Od strony portalu południowego trwa budowa muru oporowego. Skarpa drogowa nitki lewej wzmocniona specjalnymi kotwami wzmacniającymi została tu wykonana w 100%. Drążenie pierwszej nitki tunelu od strony południowej, zgodnie z planami ma się rozpocząć na przełomie lipca i sierpnia 2017 r.

 

W przypadku nitki prawej portalu północnego wydrążono i wykonano obudowę tymczasową  o dł. 110 m. Wykonano także izolację na ścianach tunelu, trwają roboty zbrojeniowe i betoniarskie obudowy stałej, przygotowano zbrojenie pod szalunek stropowy na długości 24 m.
W przypadku nitki lewej portalu północnego wydrążono 55 m i wykonano na tym odcinku obudowę tymczasową. Trwają prace przy zbrojeniach obudowy stałej dolnej części tunelu ( spągu ).
 
Rozpoczęcie drążenia jednej nitki tunelu portalu południowego przewidywane jest na przełom lipca i sierpnia 2017 r, a drugiej nitki portalu południowego planowane jest na listopad 2017 r.
 
Ze względu na warunki geologiczne i hydrologiczne panujące na tym terenie projektanci tunelu zalecili, aby pomiędzy jedną nitką drążonego tunelu i drugą było od 50 do 100 metrów różnicy stąd otwory nie są drążone jednocześnie. Dlatego też drążenie lewej nitki portalu północnego rozpoczęto dopiero po wydrążeniu 50 metrów prawej nitki.

Pod względem geologicznym występuje tu flisz karpacki czyli niejednorodne skały przemieszane ze sobą. Na obszarze przebiegu budowanej drogi S7 Lubień – Rabka Zdrój występują łupki, iłołupki i piaskowce. Występują tu uskoki tektoniczne i duża zmienność nachylenia warstw geologicznych w stosunku do nachylenia stoków. Raz są one zgodne z nachyleniem innym razem przeciwne nachyleniu. Grunty wrażliwe są na dostęp tlenu i po odkryciu szybko wietrzeją. Grubość  warstw różnych utworów wykazuje dużą różnorodność, na łupkach na skutek dopływu wody powstają płaszczyzny poślizgowe, co sprzyja ruchom osuwiskowym.  Warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu są trudne: bardzo wysoki stan zwierciadła wód podziemnych w górotworze charakteryzujący się dużymi wahaniami.
 
Skomplikowana budowa geologiczna Karpat Zewnętrznych spowodowała wybór drążenia tunelu metodą tradycyjną, górniczą. Wykonawca, firma Astaldi  z Włoch stosuje metodę A.DE.CO.RS (analiza deformacji kontrolowanych z skałach i gruntach) czyli metodę kontrolowanej deformacji. Jest ona stosowana po raz pierwszy w Polsce, a została opracowana w latach 80 we Włoszech. Metoda ta była wykorzystana przez Astaldi w bardzo podobnych jak na „Zakopiance” warunkach gruntowych, przy budowie tunelu Marta Giulia, na linii kolejowej pomiędzy Parmą a prowincją La Spezia we Włoszech.

foto: GDDKiA
Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.