Nowa trasa, licząca 2,1 km, przebiegnie wzdłuż Zatorskiej Strefy Aktywności Gospodarczej i połączy skrzyżowanie DK44/DW781 (ul. 1-go Maja) i pobiegnie do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka), umożliwiając wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta. Obecnie DK28 przebiega przez ul. Kościuszki, Rynek i ul. Wadowicką – codziennie przejeżdża nią blisko 13 tys. samochodów. Dzięki obwodnicy ruch tranzytowy zostanie przeniesiony na zachodnią stronę Zatora, a ul. Wadowicka i centrum miasta staną się drogami lokalnymi.
Obwodnica będzie jednojezdniowa klasy GP, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji rozbudowane zostaną także fragmenty ul. Wadowickiej (DK28), ul. Gen. Sikorskiego (DW781), ul. Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i Hallera (drogi gminne). Powstaną też nowe drogi gminne, przejścia podziemne dla pieszych i rowerzystów, przepusty dla zwierząt, stawy kompensacyjne oraz ekrany akustyczne.
Dzięki zastosowaniu BIM, wszystkie etapy inwestycji – od projektu po realizację i późniejsze utrzymanie drogi – będą prowadzone w jednym cyfrowym środowisku, co zwiększa precyzję i efektywność prac.
Budowa obwodnicy Zatora realizowana jest w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r., a jej wartość wynosi 76,2 mln zł. Wykonawcą jest konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. Czas realizacji zadania to 21 miesięcy, z uwzględnieniem przerw zimowych od 16 grudnia do 15 marca. Pierwsze prace w terenie planowane są na początek października 2025 r., a zakończenie inwestycji przewidziano na koniec 2027 r.
Nowa obwodnica poprawi bezpieczeństwo, zmniejszy korki w centrum Zatora i usprawni komunikację w całym regionie.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.