Zespół Szkół im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej wprowadził jako rozwiązanie do zdalnego prowadzenia lekcji w szkole rekomendowaną przez MEN platformę edukacyjną Microsoft Teams, zaś dokumentowanie zajęć odbywa się przy użyciu dziennika elektronicznego Vulcan. Wybrana przez szkołę platforma od pierwszych chwil uruchomienia działa znakomicie, bezproblemowo i już doskonale sprawdziła się jako narzędzie umożliwiające zdalną edukację. Microsoft Teams jest produktem dostępnym w ramach bezpłatnego pakietu Office 365 stworzony dla edukacji, umożliwiający wszystkim uczniom swobodną i zdalną naukę. Materiały, ćwiczenia i zadania udostępniane są w trybie on-line, a uczniowie i nauczyciele współpracują przy pomocy zdalnych komunikatorów, które pozwalają zarówno na pracę grupową, jak i indywidualną praktycznie z każdego miejsca na świecie.
Nauczyciele suskiego Goetla od momentu uruchomienia platformy swobodnie prowadzą zdalne lekcje korzystając z funkcji udostępniania prezentacji i tablicy cyfrowej. Podczas trwania zajęć zarówno uczniowie, jak i nauczyciel mogą komunikować się za pomocą tablicy, używając teksu pisanego, audio lub wideo. Uczniowie przesyłają również zdalnie wykonane zadania domowe. Nauczyciele zaś mogą szybko i sprawnie przeglądać i sprawdzać prace oraz przesyłać informacje zwrotne. Logowanie na platformę jest bardzo proste i może odbywać się przy użyciu każdego zdalnego urządzenia. Oczywiście najpopularniejszą i najdostępniejszą wśród uczniów Goetla, jak i każdego dzisiaj współczesnego, młodego człowieka jest ta przez użycie telefonu komórkowego, popularnego smartfona. Dzięki specjalnie opracowanemu w ZS Goetla planowi zdalnych lekcji uczniowie nie są przeciążeni nadmierną ilością zadań do samodzielnego wykonania i nie zostali pozostawieni samymi sobie. Mogą tu liczyć na pomoc swoich nauczycieli, którzy będąc dostępni w czasie dyżurów on -line udzielają im niezbędnych wskazówek i wsparcia.
Już w pierwszym dniu działania Microsoft Teams bardzo przypadła do gustu uczniom. Ciekawe możliwości, łatwa dostępność i sprawne działanie platformy sprawiły, że w ZS Goetla odnotowano rekordową wręcz obecność na zdalnych lekcjach. Frekwencja w klasach mieściła się w przedziale 100% - 94%. Jest to ogromny sukces. Prowadząc tego dnia zajęcia, można było odnieść wrażenie, że uczniów na lekcjach było więcej niż w normalnych warunkach pracy szkoły. Zainteresowanie uczniów zajęciami na Microsoft Teams było na tyle dużo, że niektórzy z nich logowali się już na godzinę przed rozpoczęciem własnych lekcji, a także nie opuszczali platformy długo po ich zakończeniu. Dzielili się swoimi opiniami o niej prowadząc dyskusje z nauczycielami i kolegami przez komunikatory, byli bardzo zadowoleni z możliwości korzystania z nowoczesnych narzędzi technologicznych w czasie zdalnych zajęć, co nie jest codziennie możliwe w tradycyjnym nauczaniu. Dostrzeżono też wzmożoną aktywność uczniów, wzbudzoną chęć podejmowania pracy w czasie lekcji przejawiającą się w szybkim wykonywaniu poleceń, udzielaniu odpowiedzi, tworzeniu zadań, co również jest zjawiskiem niecodziennym. Warto też zaznaczyć, że zarówno uczniowie jak i nauczyciele ciągle uczą się poruszać na nowej dla nich platformie i choć „drobne wpadki” jeszcze się czasem zdarzają, to dość szybko zostają one opanowane przy dużej życzliwości obu stron.
Dzięki dokumentowaniu pracy w dzienniku elektronicznym Vulcan oraz prowadzeniu zdalnych zajęć na platformie Microsot Teams Zespół Szkół im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej może prowadzić zamierzone przez szkołę, planowe nauczanie, bez utrudnień realizując podstawę programową oraz przy użyciu nowoczesnych technologii, sprawnie wdrażać zdalne nauczanie.
ZSG.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.