W Małopolsce tylko w pierwszym półroczu 2025 roku nie odbyło się blisko 85 tysięcy wizyt z powodu ich nieodwołania przez pacjentów.
Każda nieodwołana wizyta to stracony czas lekarza i odebrana szansa innemu choremu.
Narodowy Fundusz Zdrowia od 2020 r. wysyła wiadomości z przypomnieniem o zaplanowanej konsultacji u specjalisty, zabiegu, badaniu. W pierwszym półroczu 2025 r. wysłaliśmy ponad 10 mln takich smsów.
Pacjent, który nie przychodzi na umówioną wizytę i nie informuje o tym wcześniej, zostawia po sobie puste krzesło. Dla niego to „tylko” jeden termin. Dla innych – stracona szansa na szybszą diagnozę, zabieg czy terapię.
Nieodwołane wizyty to problem, który realnie obciąża system ochrony zdrowia. Dane Małopolskiego OW NFZ pokazują, że skala zjawiska w Małopolsce wciąż jest bardzo duża.
W 2024 roku mieszkańcy regionu nie odwołali ponad 140 tysięcy wizyt. Tylko w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku nie zgłosiło się na umówione terminy blisko 85 tysięcy pacjentów.
Ortopedia i kardiologia na czele niechlubnej listy
Najwięcej nieodwołanych wizyt dotyczy ortopedii i traumatologii ruchu – w pierwszym półroczu było ich ponad 25 tysięcy. Na drugim miejscu znalazły się poradnie kardiologiczne, gdzie do końca czerwca nie odbyło się ponad 16 tysięcy wizyt. W całym 2024 roku u specjalistów od serc przepadły aż 34 tys. terminów.
W czołówce są też nieodwołane wizyty w poradniach onkologicznych, gdzie czas ma dla pacjenta szczególnie ważne znaczenie. W Małopolsce w ciągu pierwszych 6 miesięcy nie odwołano ich ponad 4 tys. razy. W ubiegłym roku było 6,9 tys. takich przypadków.
Są jednak specjalizacje, w których widać poprawę. W przypadku badań rezonansem magnetycznym pacjenci częściej odwołują terminy: w pierwszej połowie roku anulowano 8,5 tysiąca badań, a bez powiadomienia przepadło 1,7 tysiąca. Również w fizjoterapii ambulatoryjnej obserwujemy większą odpowiedzialność chorych – w tym roku do końca czerwca odwołano 15 tysięcy zabiegów, a nieodwołanych było 8 tysięcy.
SMS z przypomnieniem
Aby ograniczyć skalę problemu, Narodowy Fundusz Zdrowia przypomina pacjentom o terminach. SMS-y są wysyłane na cztery dni przed pierwszorazową wizytą lub badaniem w 40 zakresach świadczeń, m.in. w kardiologii, ortopedii, endoprotezoplastyce, gastroskopii, kolonoskopii, tomografii komputerowej czy rezonansie magnetycznym.
Wystarczy podać numer telefonu komórkowego przy rejestracji, by otrzymać wiadomość z terminem oraz numerem kontaktowym, pod którym można odwołać wizytę. Od stycznia do czerwca br. wysłaliśmy ponad 10 mln takich smsów.
Straty dla systemu i pacjentów
– Każda nieodwołana wizyta to straty dla placówek medycznych. Zasoby, które mogłyby zostać wykorzystane dla innych pacjentów, są marnowane. Już teraz placówki zmagają się z brakami kadrowymi i napiętymi grafikami – mówi Elżbieta Fryźlewicz-Chrapisińska, dyrektor Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ.
Niestawienie się na wizytę bez uprzedzenia oznacza nie tylko dłuższe kolejki do specjalistów. U pacjentów z poważnymi schorzeniami rezygnacja z wizyty bez wcześniejszego powiadomienia to brak regularnej kontroli, co może prowadzić do pogorszenia stanu zdrowia i konieczności bardziej kosztownych interwencji medycznych.
„Odwołuję. Nie blokuję”
Kluczową rolę w problemie nieodwołanych wizyt odgrywa edukacja pacjentów. Dlatego Fundusz włączył się w kampanię społeczną „Odwołuję. Nie blokuję”, która uświadamia, jak ważne jest poinformowanie placówki o rezygnacji z wizyty.
Jedno krótkie połączenie telefoniczne może sprawić, że ktoś inny szybciej otrzyma potrzebną pomoc.
Aleksandra Kwiecień
rzeczniczka prasowa MOW NFZ
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.