Z OSTATNIEJ CHWILI
Sprawdź gdzie zabraknie prądu w tym tygodniu / UKS Jasień w świetnej formie w Oświęcimiu / Zdzisław Kubowicz kończy swoją przygodę jako honorowy krwiodawca. Ponad 40 lat służby drugiemu człowiekowi / Wystartował Świąteczny Bazarek na rzecz Domu Dziecka w Łętowni! / Mgły nie odpuszczają. Kolejne ostrzeżenie dla powiatu suskiego / Abp Marek Jędraszewski żegna się z Archidiecezją Krakowską: Dziękuję i proszę o wybaczenie / Dramatyczna interwencja policji. 43-latek zabarykadował się z partnerką i dzieckiem! Wkroczył pododdział kontrterrorystyczny / Julia Balcer z SKL Sucha Beskidzka z kolejnym wielkim sukcesem!
Dodano dnia 01.12.2025, 09:19
Obowiązkowe kaski dla dzieci, hulajnoga od 13 lat, prawo jazdy od 17. Rząd przedstawia nowe regulacje.
Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło szeroki pakiet zmian w ustawie Prawo o ruchu drogowym, których celem – jak podkreślają autorzy projektu – jest poprawa bezpieczeństwa na drogach, zwiększenie mobilności młodych osób oraz odpowiedź na postulaty środowisk związanych z transportem. Propozycje obejmują zarówno najmłodszych uczestników ruchu, jak i przyszłych kierowców oraz osoby zawodowo związane z transportem. Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym z podpisem Prezydenta.

Kaski obowiązkowe dla dzieci do 16 lat

Jedną z najważniejszych zmian jest wprowadzenie obowiązku noszenia kasków ochronnych przez osoby poniżej 16. roku życia korzystające z rowerów, rowerów z napędem, hulajnóg elektrycznych oraz urządzeń transportu osobistego. Kask ma być także obowiązkowy dla przewożonych dzieci w wieku do 7 lat – z pewnymi wyjątkami dotyczącymi fabrycznie wyposażonych fotelików i pasów bezpieczeństwa.

Jak podkreśla minister Dariusz Klimczak, zmiany są odpowiedzią na rosnącą liczbę młodych użytkowników urządzeń elektrycznych w przestrzeni publicznej. – Rozwojowi mobilności musi towarzyszyć prawo nadążające za rzeczywistością – wskazał minister, podkreślając, że urazy głowy należą do najczęstszych wśród użytkowników hulajnóg elektrycznych.

Hulajnoga dopiero od 13. roku życia

Projekt nowelizacji zakłada również podwyższenie minimalnego wieku kierowania hulajnogą elektryczną z obecnych 10 do 13 lat. Ma to zwiększyć bezpieczeństwo najmłodszych użytkowników i uporządkować zasady korzystania z urządzeń transportu osobistego.

Prawo jazdy od 17 lat – ale pod opieką

Zmiana, która wzbudza największe emocje, dotyczy obniżenia wieku uprawniającego do kierowania samochodem osobowym. Prawo jazdy kategorii B będzie mogła uzyskać osoba, która ukończyła 17 lat, jednak do osiągnięcia pełnoletności będzie musiała jeździć wyłącznie pod opieką doświadczonego kierowcy. Opiekun musi mieć minimum 25 lat i co najmniej 5-letnią praktykę za kierownicą.

Prawo jazdy 17-latka będzie ważne wyłącznie na terenie Polski.

Okres próbny dla wszystkich nowych kierowców

Wszyscy świeżo upieczeni kierowcy zostaną objęci okresem próbnym:

  • - 2-letnim dla dorosłych,

  • - 3-letnim dla osób młodszych stażem lub do ukończenia 20 lat.


W tym czasie obowiązywać będzie m.in. absolutny zakaz prowadzenia po alkoholu (0,0 promila) oraz limity punktów karnych. Dwa wykroczenia drogowe wydłużą okres próbny o kolejne dwa lata.

Wyższe kary za przekroczenia prędkości

Największe zmiany dotyczą kierowców przekraczających dopuszczalną prędkość o ponad 50 km/h – nie tylko w obszarze zabudowanym, ale również na drogach jednojezdniowych poza miastem. W takim przypadku policja będzie zatrzymywać prawo jazdy. Za jazdę mimo zatrzymanego dokumentu przewidziano jeszcze poważniejszą sankcję: cofnięcie uprawnień. Dodatkowo ograniczona zostanie możliwość redukowania punktów karnych za najpoważniejsze wykroczenia – m.in. wyprzedzanie na przejściu dla pieszych czy przejazd na czerwonym świetle.

Szybciej ciągnikami rolniczymi

W odpowiedzi na postulaty rolników zwiększono dopuszczalną prędkość ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h. Resort argumentuje, że współczesne maszyny są bezpieczniejsze i bardziej zaawansowane technologicznie.

Zmiany dla kierowców zawodowych

Ustawa przewiduje obniżenie wieku kierowców wykonujących krajowe przewozy osób. 18-latek będzie mógł prowadzić autobus na liniach regularnych do 50 km długości. Ma to pomóc w walce z niedoborem kierowców zawodowych.

Buspasy dla służb i aut elektrycznych

Z buspasów będą mogły korzystać zespoły ratownictwa medycznego nawet bez sygnałów świetlnych i dźwiękowych. Przedłużono również możliwość jazdy buspasami dla pojazdów elektrycznych i z napędem wodorowym – do końca 2027 roku.

Egzaminy na ciężarówki także poza miastami

Nowelizacja umożliwia przeprowadzanie egzaminów praktycznych na kategorie C, C+E oraz T na placach manewrowych poza terenem miast. Ma to zmniejszyć obciążenie ruchu miejskiego i zwiększyć realizm egzaminów dla kierowców ciężkich pojazdów.

Przygotowane zmiany obejmują szerokie spektrum uczestników ruchu drogowego i jak podkreśla Ministerstwo Infrastruktury mają stanowić odpowiedź na współczesne wyzwania związane z bezpieczeństwem, mobilnością i potrzebami rynku pracy. Teraz projekt trafi pod obrady parlamentu.


Źródło: MI

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.