Z OSTATNIEJ CHWILI
Intensywne opady śniegu – ostrzeżenie dla regionu ! / Interwencja straży pożarnej w Makowie Podhalańskim / Około 50 mln zł na rozwój sieci Velo Małopolska w 2026 roku. Co to oznacza dla naszego regionu? / Makowski Jarmark Świąteczny już 6 grudnia! / Bezpieczny Senior – edukacyjny wykład już 24 listopada w Makowie Podhalańskim / Budynki w powiecie suskim przybrały dziś czerwone barwy. Symboliczny sprzeciw wobec krzywdzenia najmłodszych / Zaproszenie na wernisaż Grupy Malarskiej 'Obrazownia' w Makowskim Centrum Kultury / Konkurs filmowy ,Nasz świat marzeń'. Nagrody dla młodych twórców / Złodziejski duet z powiatu suskiego w rękach policji! / Dachowanie samochodu w Stryszawie! / Modernizacja ZOL w Makowie Podhalańskim nabiera tempa / Sidzina - Pieszy z ponad 3 promilami wpadł na przejeżdżającą naczepę / Kolizja samochodowa w Osielcu!
Dodano dnia 20.11.2025, 10:17
Około 50 mln zł na rozwój sieci Velo Małopolska w 2026 roku. Co to oznacza dla naszego regionu?
Marszałek Województwa Małopolskiego zaprezentował projekt budżetu na 2026 rok. Choć dokument nie jest jeszcze ostateczny, już teraz widać wyraźnie, że jednym z priorytetów ma pozostać rozwój infrastruktury rowerowej. Na same trasy i działania związane z projektem Velo Małopolska przeznaczono blisko 50 mln zł.

Największą częścią puli – 39,4 mln zł – dysponować będzie zadanie „Regionalne ścieżki rowerowe VeloMałopolska”. W planie jest budowa nawet 140 km nowych odcinków tras, choć szczegóły – w tym konkretne lokalizacje – poznamy dopiero w pierwszym kwartale 2026 roku wraz z publikacją planu zamówień przez ZDW.

Kolejne 8,9 mln zł zapisano na kontynuację budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, w tym powstanie ok. 5,6 km nowych ścieżek oraz przygotowanie dokumentacji pod przyszłe inwestycje. Wśród nich znajdują się projekty istotne również dla mieszkańców powiatu suskiego:

- VeloSkawa na odcinku Świnna Poręba – Sucha Beskidzka – przygotowanie dokumentacji to ważny krok do realizacji trasy, która może stać się jedną z kluczowych dróg rowerowych w naszym regionie, łącząc Jezioro Mucharskie, Świnna Porębę, Suchą Beskidzką i dalej biegnąc w stronę Podhala.

- Dokumentacje dotyczące innych tras, jak VeloRożnów czy VeloBiała, oraz prac przy VeloRaba, nieco bardziej oddalone od powiatu suskiego, również mają ruszyć w 2026 roku.

Małopolska planuje również rozwijać ofertę promocyjną z budżetem 2,7 mln zł. Wśród planowanych działań znajdą się:

- cykl Małopolska Tour,
- rajdy rodzinne,
- Małopolska MTB Film Festival,
- Bike Expo,
- programy edukacyjne jak „Małopolska Szkoła Rowerowa”,
- nowe mapy, przewodniki i system „Miejsc Przyjaznych Rowerzystom”.

Dla powiatu suskiego oznacza to większą szansę na organizację lokalnych wydarzeń rowerowych oraz promocję tras biegnących przez Beskid Mały i Beskid Żywiecki.




Wśród projektów niezwiązanych bezpośrednio z VeloMałopolska, ale istotnych dla użytkowników jednośladów, znalazły się:

- Budowa ciągu pieszo-rowerowego w gminach Miechów i Racławice (10,8 mln zł).
- Budowa połączenia DK 87 z DW 969 w Nowym Sączu wraz z mostem na Dunajcu (80,6 mln zł).

Choć to inwestycje poza naszym powiatem, rozwijają one całościowy system połączeń rowerowych w regionie, co może przełożyć się na zwiększenie ruchu turystycznego również w rejonie Suchej Beskidzkiej.

Ciekawostką są koszty utrzymania istniejących tras rowerowych – samorząd wycenia je na 10 873 zł za kilometr rocznie. Widać też, że w 2025 r. z zaplanowanych 43 mln zł na „Regionalne ścieżki rowerowe VeloMałopolska” do końca października wydano ok. 26 mln zł, co świadczy o systematycznej realizacji inwestycji.

Info: VeloMalopolska, foto: pixabay. 

Komentarze
Redakcja Portalu PowiatSuski24.pl informuje, że nie odpowiada za treść komentarzy użytkowników.
Portal zaznacza sobie prawo do usuwania komentarzy, bez uprzedzenia osoby komentującej. Pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy.
Komentowanie tylko dla zarejestrowanych i zalogowanych użytkowników.
Zaloguj się lub zarejestruj się jeśli jeszcze nie posiadasz konta.